week 8: Halloween


 Dag mama's en papa's,

De laatste week voor de vakantie werd goed ingezet. Zo was er een kleine verandering in de experimenteerbak. Er lagen oogballen, spinnen, pompoenen, blaadjes en oranje linzen in. De kinderen moesten door het spinnenweb proberen de spinnetjes op te rapen. Al heeft het spinnenweb niet lang stand gehouden. 






De kinderen oefenden hun wiskunde vaardigheden. Het kijken en vergelijken was belangrijk bij onderstaande oefeningen. 





Juf Neeltje had een lied van juf Roos over regenlaarsjes. De kinderen mochten elk één voor één hun laarzen aantrekken en dansen in de (denkbeeldige) plassen. 








Louna stond even in de schijnwerpers. Ze zong het lied van juf Roos voor de hele klas. 



Enkele fotootjes van het middagmaal. De kinderen aten macaroni. De warmeters zitten samen, de boterhameters zitten samen en de kinderen die vegetarisch zijn of lactose-intolerant zitten ook samen. Na het eten krijgen de kinderen een beker met water, worden hun handen en mond proper afgekuist met een washandje. Nog even een kort toiletbezoek en hop naar buiten. 






Tijdens taal deden we een korte waarneming rond het thema Halloween. We voelden aan een spinnenweb, mochten de spinnen zelf een plaatsje geven. Daarnaast probeerden we de zaklamp uit. We volgden het lichtje met onze ogen. We benoemden enkele voorwerpen. Als laatste onderdeel moesten de kinderen vertellen wat er op het kaartje stond. Door te schijnen met de zaklamp verscheen het figuurtje. 























We speelden een stuk of 3 gezelschapsspelletjes. Zo vingen we visjes, matchten we veelhoeken en speelden we een spel met tandwielen waarbij we het systeem moesten achterhalen. 





Het wiskunde werkmoment viel weg omdat we merkten dat de kinderen nood hadden aan rust. We speelden mee met de kinderen hun spel. "Amai wat deden de kinderen hun best, ze creëerden allerlei soorten bouwsels."








Tijdens Sherborne rolden we met de dobbelsteen en moesten we enkele personages nabootsen. Een egeltje die prikt, een konijn die springt, een paddenstoel die heen en weer beweegt, een boom die zich sterk tegen de wind houdt, een regenworm die rondkruipt,... 



We stempelden stippen op een T-shirt. Ook een kroon werd gemaakt met een vlekkenpatroon. De kinderen kregen al enkele filmpjes te zien van de 101-dalmatiërs. Op die manier hadden ze een beeld van wat ze moesten stempelen. Hier en daar hadden de kinderen nood aan begeleiding. Het opheffen van de hand werd niet altijd automatisch gedaan. De stippen werden soms vlekken. Toch hebben ze zeer goed hun best gedaan!







Babypop had vuile handen. De kinderen bedachten een oplossing voor het probleem. De pop moest zijn handen wassen. De kinderen matchten prenten in de volgorde van hat wassen van de handen. Daarna mochten ze zelf aan de slag: ze maakten hun handen vuil, wasten die en maakten ook de handschoenen schoon. Aan de hand van één-op-één begeleiding deden de kinderen nog eens de matchoefening. Op die manier konden de juffen zien wie nog hulp nodig heeft bij zo'n oefeningen en wie niet. 





















We maakten pompoensoep met spinnetjes. Bij de één was het kommetje sneller uit dan bij de andere. De kinderen mochten zelf de pompoen snijden, balletjes draaien en spinnenpootjes in de balletjes steken. De kinderen waren hier een langere tijd mee bezig. Juf Celeste en meester Jordi (leerlingenbegeleiders) kwamen helpen in de klas. Zo hebben zij ook een beeld van wie er allemaal in onze klas zit. De kinderen hebben heel goed hun handen uit de mouwen gestoken. Al durfden ze wel eens te proeven van de ingrediënten op voorhand, de sloebers. 




































Een foto van het fruitmoment...



Deze week oefenden we opnieuw plaatsbepaling en verschillende vlakke figuren. De kinderen moesten de pompoen imiteren. "De pompoen staat op/onder/naast/voor/achter de stoel." Daarna moesten ze de weg naar juf Lien vinden aan de hand van dezelfde vorm die juf Lien vastheeft. 






















Het rijgen van parels volgens een opdrachtkaart. 



Vic durfde springen op de hoge trampoline. Bravo!



Op vrijdag trokken we eropuit voor een betoverende herfstwandeling om Halloween te vieren. Alle kinderen hadden een heel eind gewandeld. Sommige zelfs de volledige tocht, chapeau! Wij zijn fiere juffen. De kinderen waren onder de indruk van alle anderen die zich ook verkleed hadden. We namen een fruitpauze in de sporthal van Deerlijk. De kinderen mochten daar ook even rondrennen. Bij het laatste stukje van de herfstwandeling mochten we ook eens in de huifkar zitten. Heel speciaal, wat fijn!


























Om de laatste week goed af te sluiten werkten we klas overschrijdend. De klasdeuren werden opengezet en de kinderen van juf Ilse en mijn klas mochten bij elkaar spelen. Arthur en Amir kwamen in de Halloween materialen snuisteren. Odiel, Louna en Vic maakten kennis met de klas van juf Ilse. Daar speelden ze met andere klasgenoten. 










Ik wens jullie een hele fijne vakantie toe. Geniet nog maar een beetje van het griezelen! Dag mijn lieve spookjes!

Vele groetjes,

juf Bauke

Populaire posts van deze blog

Week 1: Welkom in de klas

Week 2: Welkom in de klas

week 3: Mijn lichaam