Week 7: Herfst

 Dag mama's en papa's, 

Maandag vierden we Odiel zijn verjaardag. Hij werd 4 jaar. Hiep, hiep, hoera! Odiel koos voor heerlijke pannenkoeken. We hadden nog enkele pannenkoeken over en deelden dit uit aan meerdere leerkrachten. Odiel had een cadeautje mee voor de klas. Alle kinderen waren onmiddellijk betrokken bij het liedjesboek. Daarnaast kregen we een leuk fijn motorisch spel van de boerderij waar de kinderen de veters moeten weven in het figuur. Odiel koos als activiteit om een kleurplaat te kleuren. 

We werkten tijdens wiskunde heel erg geconcentreerd. Wat een goede werkhouding vriendjes, goed bezig! 














De herfstwandeling (zie uitleg onderaan de post...)































































































Tijdens taal oefenden we woordenschat in. We proberen dit zoveel mogelijk te doen met concrete materialen. Zo kraakten we noten, openden we de paraplu, harkten we de bladeren samen,...











We werkten de laatste knutselwerkjes rond het thema 'herfst' af. We maakten een afdruk van verschillende boomblaadjes. We stempelden met wattenstaafjes de stippen op de paddenstoel. Ook ons egeltje werd afgewerkt. Het kreeg houten stokjes of zonnebloempitten als stekels. 



















We experimenteerden met rijst (thema herfst), chiazaad met water en plasticine.





















We herhaalden de schrijfdans 'kriebelspin'. De kinderen genoten van de linten die ronddwarrelden door de klas. We probeerden grote cirkels te maken met beide handen. Daarnaast exploreerden we met scheerschuim op spiegels, rolden we spinnenpoten en tekenden we spinnen op het raam.  



































We oefenden de vaardigheid 'neus snuiten' nogmaals in. Dit blijft een moeilijk onderdeel. (De kinderen leren eerst blazen door de mond.) We bliezen met een rietje in een beker met water. Ook het pomponnetje vooruit blazen met de mond kwam aan bod. We keken in de spiegel hoe we de lippen moeten tuiten om te blazen. 







Deze week startte het fruitproject 'oog voor lekkers'. Op het menu stonden aardbeien! "Njam, njam, njam..."














































We oefenden op een speelse manier de begrippen: op, onder, in, uit en naast. Het was een moeilijke opdracht, maar oefening baart kunst. De kinderen vonden het leuk om heen en weer te rennen van plaats tot plaats. 













We puzzelden nog even in de klas. 








We speelden in de klas en gingen ontspannen in de snoezelruimte. Noël en Achilles houden van een filmpje kijken, onder een dekentje liggen en rusten. Vic en Odiel vind je vaak terug bij de lichtgevende en muziek makende bollen.  Louna en Jerome verkiezen alle snoezeltuigen. Zij wisselen vaak tussen de verschillende materialen. 











We bezochten het park in Deerlijk bij de oude brandweer kazerne. Als taalmoment verzamelden we heel wat herfstmaterialen. Zo zochten we naar eikels, paddenstoelen, bomen, herfstblaadjes,... De kinderen kregen een kruisje op hun bingokaart als ze één natuurelement hadden gevonden. Het speelpleintje was vaak iets interessanter dan de herfstmaterialen. We moesten even aangeven dat we geen paddenstoelen mogen plukken.












































We sloten de week af met een schimmenspel. Het was even wachten voor de opzet, maar we werden beloond voor ons geduld. We hoorden het verhaal over de mol die de maan wilde pakken. Ook de kinderen mochten proberen een schimmenspel te spelen. Al bleek dit moelijker dan verwacht. We moesten ons bukken en onze arm omhoog steken zodat de eekhoorn verschijnt op het doek.  






























Opnieuw een fijne week. 
Tot volgende week, hopelijk zijn jullie klaar om een beetje te griezelen!

Groetjes, 
juf Bauke







Populaire posts van deze blog

Week 1: Welkom in de klas

Week 2: Welkom in de klas

week 3: Mijn lichaam